Nyheder

Café assistent til Madhuset Incita

Vi søger en café assistent til at hygge om caféen og dens gæster. Du vil skulle lave og servere kaffe, øl, vand og mindre retter, og sørge for at caféen er pæn og ryddelig. Dertil er det vigtigste naturligvis, at du kan lide at have med mennesker at gøre, og at yde en god service. Du kommer til at arbejde meget alene, så det er derfor vigtigt at du kan lide at arbejde selvstændigt, samt at du trives godt alene.

Madhuset Incita er en del af den socialøkonomiske virksomhed Incita, hvis historie går tilbage til 1966. Incita driver virksomhed for at skabe det rummelige arbejdsmarked, og har aktiviteter fordelt på adresser over hele Danmark. I Østerbro har vi et frokostkøkken med en tilhørende café, som både byder velkommen til strøgkunder, og afholder selskaber. Derudover har vi ofte arbejdsløse borgere i praktik- og afklaringsforløb.

I Østerbro er vi et lille team på fire ordinært ansatte, og får derudover hjælp fra en håndfuld småjobbere og praktikanter.
Læs mere om caféen her: https://cafeincita.dk/forside/

Arbejdsopgaver:

  • Brygning og servering af kaffe.
  • Servering af mindre retter.
  • Kundeekspedition.
  • Mødeforplejning.
  • Lettere rengøring.
  • Lettere madlavningsarbejde såsom at smøre sandwiches, og afbage croissanter.

Kvalifikationer:

  • Servicemindet og smilende
  • Erfaring med ekspedition er et plus, men ikke et must.
  • Ordenssans

Rammer og arbejdsforhold:
Jobbet vil primært være stående, men kræver ingen tunge løft eller større belastning. Caféen er ikke travl, så arbejdet foregår generelt i et roligt tempo. Arbejdstiden vil være mellem 10 og 25 timer – alt efter hvor mange ugentlige vagter du kan tage. Vagterne starter kl. 15 og slutter kl. 20, hvorfor det er vigtigt at du kan arbejde eftermiddage/tidlig aften, og kan holde til 5 timer ad gangen.

Arbejdstid: 10-25 timer om ugen (alt efter formåen)
Ansøgningsfrist: Løbende
Ansættelsesdato: Hurtigst muligt
Send din ansøgning til soegjob@incita.dk og skriv café assistent i emnelinjen.
Adresse: Århusgade 103, 2100 København Ø.
Ring til Karen Røigaard på 4189 5343, hvis du vil vide mere om jobbet.

5 målbare verdensmål

Incita har udvalgt 5 verdensmål, som vi har særligt fokus på. Her er vores mål og aktiviteter for 2022

Overforbrug af klodens ressourcer og social ulighed gør at vi alle skal arbejde og drive virksomhed på en ny måde. Et sundt samfund er nødt til at have en diskussion om andre værdier end dem, som gøres op i penge, og det gælder også erhvervslivet, hvor der er behov for andre mål end økonomisk overskud, hvis vi skal vende udviklingen

Incita har udvalgt 5 verdensmål, som vi har særligt fokus på. Medarbejdere og ledelse har i en fælles workshop for hele Incita opsat konkrete målsætninger. Der er besluttet konkrete aktiviteter for at nå målene, aftalt deadlines og udpeget ansvarlige.

Arbejdsprocessen i sig selv har også været værdifuld og meningsskabende, idet alle har fået mulighed for at formulere og diskutere ønsker og forventninger, og tage et medansvar for at gøre Incita mere bæredygtig.

2022 Verdensmål / Incita-mål Aktiviteter
Mål: At øge sundheden blandt Incitas medarbejdere & brugere Incita inviterer alle medarbejdere, uanset ansættelsesform, til at løbe og deltage i kollektive motionsevents, stiller vores gymnastiksale mv. til rådighed til motion og promoverer mere bevægelse særligt for medarbejdere, der har meget stillesiddende arbejde.
Mål: At øge Incitas brugeres & medarbejderes kompetencer Incita udvikler en årlig samlet kompetenceudviklingsplan for alle forretningsområder i organisationen, og at medarbejder får tilbudt dokumentation for de kompetenceområder, de varetager.
Mål: At Incita er en socialøkonomisk virksomhed, som både skaber økonomisk overskud og arbejder for det rummelige arbejdsmarked. Incita vurderer ved alle rekrutteringer om opgaverne kan løses af medarbejdere på særlige vilkår. Herudover rekrutterer Incita bredt og opfordrer alle uanset køn, alder, etnisk oprindelse osv. til at søge ledige stillinger.
Mål: At Incita arbejder for mindre ulighed på arbejdsmarkedet. Incita gennemfører en kvalitativ undersøgelse om oplevet ulighed, for at give en stemme til de mennesker, Incita er sat i verden for at støtte.
Mål: At Incita prioriterer øget bæredygtighed i forbrug af ressourcer, indkøb og produktion. Incita synliggør status på organisationens håndtering af affald og energiforbrug på intranettet. Incita prioriterer bæredygtighed ved indkøb, og gennemfører årlig undersøgelse af leverandørers og produktionskundernes arbejde med bæredygtighed. Undersøgelsen indgår i vores vurdering af leverandørforholdet.

 

Nye fritidsjob til unge fra udsatte boligområder

Incita og Boligselskabet Sjælland samarbejder om at få unge fra udsatte boligområder til at finde fritidsjob. De første 10 unge er nu startet i job, og flere er på vej.

Et fritidsjob er en vigtig faktor for den unges jobmæssige fremtid. Unge, som har erfaringer fra et fritidsjob inden de fyldte 18, har langt større tendens til at få job og tage uddannelser senere i livet, og nogle studier viser endda, at jobeffekten i udsatte familier kan mærkes på søskende og forældre.

Imidlertid har unge fra udsatte boligområder sjældnere jobs i deres fritid, og derfor arbejder Incita for at støtte unge i fritidsjob i flere udsatte boligområder. Vi er lige nu i færd med et længerevarende projekt i Roskilde sammen med Boligselskabet Sjælland. Tidligere har vi med stor succes støttet unge bosat i Egedalsvænge og Folehavekvarteret, hvor Incita og boligselskabet 3B fik 124 unge til at starte i fritidsjob.
https://www.kab-bolig.dk/nyheder/2019/staerkt-partnerskab-om-fritidsjob

Næste skridt i Roskilde er, at Incita tager på rundtur og går i dialog med unge og med personalet i 4 klubber, hvor de unge mødes i fritiden. Her rekrutterer vi flere unge og giver de ansatte værktøjer til at støtte projektet.

 

 

Årets honninghøst

Incita har 3 bistader med knap 150.000 bier tilknyttet Kilden i Incita. Sidste uge høstede vi honning
Resultatet for 2020 blev 35,7 kg honning. Det er et godt resultat, for honningkvaliteten er intet mindre end fremragende. Efter flytningen til en ny adresse sidste år har vi på mange måder startet forfra med opbygningen af en ny bikultur i 2020.
Incita har cirka 150.000 bier i 3 bistader. Det er fredelige bier, og selvom der blev patruljeret og summet en del ekstra ved høsten, blev ingen så vidt vi ved stukket ved honninghøsten.
Udover selve honningen fremstiller Kilden bl.a. også skovoks og luksus håndcremer, som skaber gode aktiviteter for mennesker tilknyttet Kilden i Incita.

Arbejdsgivere: Fleksjobbere har ikke mere sygefravær

Et flertal af danske arbejdsgivere mener ikke, at mennesker i fleksjob har mere sygefravær end ordinært ansatte. Det fastslår Incitas arbejdsgiveranalyse, som bygger på anonyme svar fra 150 arbejdsgivere i Hovedstaden og Midtjylland.

Arbejdsgivernes svar peger på, at flere myter om fleksjobbere ikke holder. Således svarer kun hver fjerde arbejdsgiver ja til, at fleksjobbere skulle være mere syge end ordinært ansatte, mens knap dobbelt så mange arbejdsgivere svarer nej.

Flere arbejdsgivere har overfor Incita givet udtryk for deres tilfredshed med de ansatte i fleksjob. Blandt andet Birthes Hundesalon på Frederiksberg, som beskæftiger en kvindelig hundefrisør i fleksjob.

-Min fleksjobber er aldrig syg. Hun arbejder fuldt på højde med de andre, som ikke er i fleksjob, bortset fra nogle få dage, hun måske ikke er på toppen. Jeg er rigtig glad for hende, fortæller Birthe fra Birthes Hundesalon på Frederiksberg.

Incitas arbejdsgiveranalyse giver også indsigt i hvilke målgrupper af ledige med forskellige handicap, psykiske lidelser eller skavanker, som danske arbejdsgivere ikke vil invitere til jobsamtaler.

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-undersogelse-disse-mennesker-afvises-oftest-af-arbejdsgivere-ved-jobsogning?publisherId=13560005&releaseId=13595782

Birthes hundesalon søger endnu en uddannet hundefrisør, som gerne må være fleksjobber. Som hundefrisør kan man blandt andet møde disse firbenede venner:



 

 

Et års jubilæum i Herlev

Nu er det et år siden, at Incita åbnede Incita ny afdeling i Herlev.

Incitas afdeling i Herlev har været åben, mens store dele af samfundet lukkede ned for at dæmme op på Coronasmitten. Vi har blandt andet pakket håndsprit for apotekerforeningen, men den største opgave er - ligesom da afdelingen startede - klargøringen af spoler til den europæiske produktion af lysledere til internet og datatrafik. Dette sparer plastik og penge for hver spole, der kan genbruges.

Trodser corona og starter i fleksjob

Midt i coronatiden blev der landet en aftale om et nyt fleksjob. Louise Sørensen startede i slutningen af marts som serviceassistent i fleksjob hos malerfirmaet Beck og Jørgensen i Søborg.

Louise Sørensen har bevilget fleksjob på 3 timer/uge, fordi hun i 2006 fik ødelagt skulderen i en arbejdsulykke. Det er stærkt begrænset hvad hun kan med højre arm. Fx kan hun ikke holde en telefon, og smerterne er kroniske.

Louise er uddannet pædagog, og har længe kæmpet for at finde tilbage til arbejdslivet. På et tidspunkt passede hun telefonen for en selvstændig erhvervsdrivende, men opgaverne stoppede igen, så hun igen stod uden job. Det er svært at finde jobs 3 timer/ugen, og de seneste 4 år har hun været uden arbejde.

For et par måneder siden startede Louise hos Incita for at afsøge helt nye jobmuligheder. Louise har blandt andet haft flere afklarende samtaler om jobs hun kunne søge, og jobs hun ikke skulle søge, og det mundede ud i, at Incita fandt en praktik hos Beck & Jørgensen i Søborg. Her har Louise lavet let rengøring og service i to måneder, og det er gået godt. I slutningen af sidste uge var der stor forvirring omkring hendes forløb, da myndighederne suspenderede alle beskæftigelsesindsatser, men Louise mødte alligevel på arbejde torsdag. Nu er forvirringen slut, da Beck & Jørgensen har tilbudt job.

-Hver gang jeg har fået ny sagsbehandler hos kommunen har de på et tidspunkt anbefalet, at jeg søgte om førtidspension, fordi det er så svært at finde jobs 3 timer/uge. Hver eneste gang er jeg blevet ked af det, for jeg synes slet ikke jeg er færdig på arbejdsmarkedet. Det er enormt værdifuldt for mig som menneske at kunne komme ud blandt andre mennesker, fortæller Louise Sørensen.

Malervirksomheden Beck & Jørgensen har omkring 90 ansatte med hovedsæde i Søborg.

TV2: Sjælden arbejdsgiver beholder blind medarbejder

TV2 bragte denne uge et nyhedsindslag om en kok hos Scandic Hotels, som arbejder selvom han har mistet 95 pct. af synet efter en arbejdsulykke. Sådanne arbejdsgivere er sjældne, og det blev i indslaget illustreret af tal fra Incitas arbejdsgiveranalyse

Incita sponsor i BK Frem

Café Incita har forlænget sponsoratet af arbejderklubben med de stærke værdier. BK Frem er en god medspiller i indsatsen for det lokale rummelige arbejdsmarked i Valby.

Café Incita forlænger sponsorat af arbejderklubben med de stærke værdier. 

Boldklubben FREM er en af de mest betydningsfulde fodboldklubber i Danmark. FREM har vundet adskillige Danmarksmesterskaber, Pokalmesterskaber og et utal af sølv- og bronzemedaljer, senest i 1991. På banen arbejder alle stenhårdt, og uanset modstander tror vi altid på muligheden for sejr.

Den traditionsrige arbejdsklub har også stærke værdier udenfor banen. Gennem længere tid har FREM været en god vært for mennesker i praktik, som har brug for at udvikle sig tilknyttet en arbejdsplads. Derfor har Café Incita forlænget sponsoratet med Boldklubben FREM.

Vinder af CSR-prisen 2022: PFP

Claus Christiansen er fabrikschef hos PFP A/S. Han glæder sig over fyldte ordrebøger, og over at PFP A/S for nylig vandt CSR-prisen, som Silkeborg Kommune uddeler en gang om året. Han glæder sig også over samarbejdet med Incita, som samarbejder med PFP om at fastholde medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet, finde nye kandidater og give plads til mennesker i virksomhedspraktik.

Her er Claus Christiansen (stående). Som fabrikschef hos PFP A/S glæder han sig over fyldte ordrebøger, for det går strygende med at producere bordplader til det skandinaviske marked. Han glæder sig også over, at PFP A/S for nylig vandt Silkeborg Kommunes CSR-pris. Prisen blev givet for en særlig indsats for at fastholde medarbejdere, for at ansætte nye gennem jobcentret og for at give plads til mennesker i virksomhedspraktik. Endelig glæder han sig over et godt samarbejde med Incita.

Alle tre ting har PFP A/S samarbejdet med Incita om i knap 2 år, og det betyder, at PFP har fået en række nye medarbejdere, som aldrig før har haft et job. En gevinst både for PFP, for Incita og for de mennesker, som har fået styr på deres liv og forsørger sig selv.

På moderne dansk ville man sige, at PFP er en ’socialt #baeredygtig’ virksomhed. Så fine ord brugte man ikke, da PFP A/S ansatte de første medarbejdere i fleksjob for godt 20 år.

-Nogle virksomheder gør som vi gør, andre gør ikke. Det har vi ikke så meget at sige til, men jeg tror man går glip af noget, hvis man kun ansætter medarbejdere på ordinær fuld tid. Det er sjovere, mere spændende og bedre at arbejde sammen, når vi er forskellige, og det giver også en forretningsmæssig gevinst. Alle er velkomne, hvis de kan hjælpe med at løse opgaver, fortæller Claus Christiansen.

-Rummelighed er et konkret strategisk mål hos PFP A/S. Så længe vi er tydelige om forventninger, er det ret simpelt. Der kræver #job #chef ikke noget særligt af mig som chef, for mine medarbejdere er alligevel forskellige, og skal selvfølgelig ikke behandles helt ens, fortæller Claus Christiansen.

PFP og Incitas samarbejde fortsætter, så endnu flere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet kan komme i gang på arbejdsmarkedet. #job #chef #sdg8 #silkeborg #kjellerup #baeredygtig

Det perfekte match

Coronakrisen kostede jobbet, og efter Jana blev fyret i september troede hun ikke, at hun kunne få et godt job igen. Der gik dog ikke længe fra, at Jana begyndte i et forløb hos Incita i januar 2021, til hun var i fast arbejde igen.

-Jeg kom i job med hjælp af Incita, siger Jana og tilføjer, hun havde svært ved selv at finde job. Der var ingen jobs var at søge, da hun blev ledig midt i coronakrisen.
-Jeg kunne ikke forestille mig muligheden for at få et job, hvor jeg og virksomheden passer så godt sammen, fortæller Jana.

Jana var tidligere ansat i en virksomhed, der udbød kurser. Coronakrisen satte en stopper for opgaver i Janas stilling, og hun blev fyret i september. Fire måneder senere henviste jobcentret hende til Incita. Her fik hun en virksomhedskonsulent.
-Hun forstod mig med det samme. Hvem jeg er som person og hvad jeg kan, siger Jana om konsulenten, som sendte hendes cv til Holms Finmekanik i Lynge. En virksomhed, Jana ikke kendte og ikke selv ville have tænkt på at søge job hos. Men hun kom til samtale og fik job som ”blæksprutte”. Nu - efter tre måneders ansættelse – kan Jana med overbevisning sige, at Incitas konsulent ramte plet.
-Det er virkelig det perfekte match. Det går meget godt.

Når Jana passer så godt ind hos Holms Finmekanik, skyldes det ikke alene hendes gode humør og sprudlende energi. Virksomheden laver mekaniske komponenter til dansk og international industri. Det er noget, Jana forstår sig på med sin uddannelse fra et polyteknisk universitet i hendes fødeland Rusland. Uddannelsen kan hun bruge i sit job som indkøber:
-Jeg har gode relationer med leverandørerne. De giver mig gode priser, siger Jana med et grin.

Trods sin faglige og personlige styrke frygtede Jana at være arbejdsløs i længere tid.
-Jeg troede ikke, jeg ville kunne få et godt job, siger hun med henvisning til coronakrisens nedlukning af samfundet.

Da Jana mistede sit gamle job i efteråret, begyndte hun at forberede sig til et liv som selvstændig. Lavede en hjemmeside og tilbød hjælp til regnskaber.
-Jeg holdt mig i gang. Ellers bliver man i dårligt humør, siger hun og kommer med råd til folk, der har mistet jobbet:
-Få vikarjobs, få nogle løse timer. Kom ud og lav et eller andet arbejde og sid ikke kun derhjemme og skriv ansøgninger. Det bliver man trist af.

Jana ler ofte i løbet af samtalen, som foregår en morgenstund. Hun har netop afleveret børn i skole og er på vej til arbejdspladsen i Lynge. Her arbejder hun 30 timer om ugen.
-Jeg føler, jeg har været heldig. Men for at være heldig, skal man være optimistisk og tro på, der er muligheder, slutter Jana.

En sorg, at jeg ikke kan arbejde fuldtid

31-årige Elisabeth Sparst Kofoed er visiteret til fleksjob og begyndt i arbejde for et par dage siden. Jobbet er både et mirakel og en lettelse – men også en sorg.

Cystisk Fibrose, Astma, Faktor VII-Mangel, en ukendt blødningstendens, kroniske smerter i ryg samt Kroniske Neuropatiske Smerter i begge ben efter diskusprolaps, Hypermobilitetssyndrom, slidgigt (Atrose) i begge albuer, hænder, knæ og skuldre, og svær ordblindhed var ikke nok til at forhindre Elisabeth Sparst Kofoed i at tage en lang videregående uddannelse. Som nyuddannet kandidat i historie og museologi blev hun henvist til Incita for at blive afklaret til fleksjob.

Allerede som 18-årig blev Elisabeth for første gang tilbudt førtidspension, og tilbuddet er gentaget flere gange siden. Hun har takket nej hver gang.

-Jeg kan godt forstå, at der er nogen, som har brug for førtidspension og fred, men jeg nægter at give op, fortæller Elisabeth.

Elisabeth har tilbragt mange år med lægesamtaler, indlæggelser, genoptræning, operationer og smertehåndteringskurser. På grund af smerterne i begge ben burde hun gå med krykker, men det kan hun ikke på grund af hendes slidgigt i hænderne. I stedet har hun trænet sin balance, stabilitet og styrke ved at træne 4-5 gange om ugen med styrketræning, svømning og varmtvandstræning. I 2016 blev Elisabeth stivgjort i ryggen ved en operation, og hun har senere hen i ryggen fået indopereret en stimulator, som manipulerer hjernen, og derved mindsket rygsmerterne omkring 20 procent. Elisabeths smerter giver kvalme, hovedpine, udmattelse, søvnmangel, rastløshed, uro og krampe i benene. På en dårlig dag kan hun slet ikke gå. På en god dag kan hun sidde ned allerhøjst i en halv time ad gangen, inden hun skal stå op.

-Det har taget lang tid for mig at acceptere, at mine smerter er kroniske, og at jeg er handicappet. Jeg har nægtet at bruge ordet ’handicappet’, og jeg ville ikke acceptere, at andre anvendte det, men nu har jeg accepteret ordet. Når jeg går, ser det normalt ud, og ingen kan se på mig, at jeg fejler noget, fordi jeg ikke går med krykker eller kun engang imellem sidder i kørestol, fortæller Elisabeth.

Det tog Elisabeth 9½ år at gennemføre sin universitetsuddannelse. Under studierne har hun udviklet en stor viden og passion for Grønland og arktiske forhold. Da hun startede hos Incita, foreslog hun selv en jobafklaringspraktik på det private arkiv Arktisk Institut på Christianshavn. Elisabeth havde allerede taget kontakt til Arktisk Institut, og derefter gik Incita i dialog med Arktisk Institut og etablerede praktikforløbet.

På Arktisk Institut har Incitas specialister og Elisabeth arbejdet med at øge arbejdstiden, finde den optimale arbejdsrytme med pauser, efterset indretningen af arbejdspladsen og hjulpet med at skaffe en specialbygget stol til Elisabeth. Efter knap et år i jobafklaringspraktik blev konklusionen, at Elisabeth med de rette hjælpemidler maksimalt kan arbejde 12 timer om ugen. Københavns Kommune visiterede Elisabeth til fleksjob på 12 timer om ugen fordelt på 3 hverdage, så der er tid til restitution. Arktisk Institut tilbød et job som arkivar på 12 timer.

-Fleksjobbet var en lettelse, men det var også en sorg, fordi jeg egentlig bare gerne vil arbejde fuldtid, idet jeg elsker at arbejde. Det har været en svær proces for mig at indse, hvad jeg kan og særligt, hvad jeg ikke kan med mine handicaps.

Elisabeth begyndte i arbejde som arkivar på Arktisk Institut i august 2020.

 

Lise-Lotte arbejder i småjob

Lise-Lotte arbejder i småjob hos Incita. Hun er effektiv og afholdt, og hun er glad for jobbet, som hun bruger til at vænne sig til arbejdslivet efter 5 år udenfor arbejdsmarkedet.

Lise-lotte kommer et par gange om ugen i Incitas hovedkontor. Her renser og aftørrer hun alle håndtag, greb og overflader. Det tager et par timer, og hun er effektiv. Når hun er i gang, er det svært at forstå, at hun har været udenfor arbejdsmarkedet i 5 år.

- Jeg troede egentlig ikke jeg kunne klare det, men et eller andet i mig sagde ja alligevel. For et par uger siden kunne jeg næsten ikke overskue at gå ned til min postkasse, og jeg kunne kun lige akkurat overskue at komme ud hos Incita til samtalen. Nu går det meget bedre, fortæller Lise-Lotte.

Tidligere har Lise-Lotte blandt andet arbejdet som Sosu-medhjælper og med rengøring. For 5 år måtte hun opgive hendes job på grund af en skulderskade, som gav mange smerter. Hun har også døjet med nogle angstsymptomer. I dag er smerterne i skulderen blevet meget mindre, og i forbindelse med jobbet hos Incita er angstsymptomerne også forsvundet.

-  Jeg ved, at jeg på et tidspunkt skal videre til et andet job med flere timer, men lige nu kan jeg mærke, at det her er det helt rigtige for mig. Og det er godt, at det varer et par måneder endnu, fortæller Lise-Lotte.

For nylig viste Incitas arbejdsgiveranalyse, at der er et stort potentiale for at flere kan blive ansat i småjob. Med småjob-ansættelser kan man tilbyde ledige et job fx et par timer om ugen som supplement til kontanthjælp eller anden ydelse. Næsten ingen arbejdsgivere har ifølge Incitas arbejdsgiveranalyse har prøvet at ansætte i småjob, men knap halvdelen er faktisk positivt stemt overfor muligheden for småjob.

Download arbejdsgiveranalysen: Arbejdsgiver analysen 2020


56-årig: Første rigtige job

Pernille startede i 2020 som assistent i Baunehøjhallens cafeteria i København. Hun er 56 og har været uden job i årtier.

Pernille har for mange år siden været dagplejemor, og har været under oplæring i en bank. Men hun har efter eget udsagn aldrig haft et rigtigt job – til gengæld har hun hele livet lidt af angst, svimmelhed, dårlig søvn, træthed, katastrofetanker, manglende hukommelse, manglende overskud og generel uro – som efter alt at dømme har rod i en barndom med lidt for meget kaos, præget af forældrenes alkoholisme.

Nu trives hun med et job, hvor hun kan gøre gavn. Det har taget årtier at lære at holde de mange psykiske symptomer på afstand, og det kræver daglig restitution.

Arbejdsgiveren er Baunehøjhallen i København, som Pernille lærte at kende, da hendes børn spillede håndbold. Her er hun tryg, og der er mulighed for støtte, hvis symptomerne fylder for meget. Pernille kan fx blive forvirret, hvis nogle småting ikke stemmer, hvis der er for mange mennesker eller hvis hun kommer ud af de faste rammer. Inden jobbet har hun været i praktik, og har arbejdet hårdt for at øge arbejdstiden. Med 16 timer om ugen kan hun leve med symptomerne, og restituere resten af tiden, uden at symptomerne nogensinde forsvinder.

Pernille er en fast og gennemgående person i cafeteriaet, og man mærker at hun brænder for det og sætter en ære i at have overblik og gøre det godt. Arbejdsgiveren synes, at Pernille er en rigtig god værtinde. Hun virker glad, imødekommende, beslutsom og motiveret.

-Det værste der kan se er, hvis en kunde er beruset. Jeg har været helt udmattet når jeg kom hjem, og meget tæt på at melde mig syg, men jeg har kæmpet mig igennem. Min angstlidelse er en del af mit liv, og udover mit job skal der være plads til restitution for at få symptomerne på afstand, fortæller Pernille.

Trodser corona og starter i fleksjob

Midt i coronatiden blev der landet en aftale om et nyt fleksjob. Louise Sørensen startede i slutningen af marts som serviceassistent i fleksjob hos malerfirmaet Beck og Jørgensen i Søborg.

Louise Sørensen har bevilget fleksjob på 3 timer/uge, fordi hun i 2006 fik ødelagt skulderen i en arbejdsulykke. Det er stærkt begrænset hvad hun kan med højre arm. Fx kan hun ikke holde en telefon, og smerterne er kroniske.

Louise er uddannet pædagog, og har længe kæmpet for at finde tilbage til arbejdslivet. På et tidspunkt passede hun telefonen for en selvstændig erhvervsdrivende, men opgaverne stoppede igen, så hun igen stod uden job. Det er svært at finde jobs 3 timer/ugen, og de seneste 4 år har hun været uden arbejde.

For et par måneder siden startede Louise hos Incita for at afsøge helt nye jobmuligheder. Louise har blandt andet haft flere afklarende samtaler om jobs hun kunne søge, og jobs hun ikke skulle søge, og det mundede ud i, at Incita fandt en praktik hos Beck & Jørgensen i Søborg. Her har Louise lavet let rengøring og service i to måneder, og det er gået godt. I slutningen af sidste uge var der stor forvirring omkring hendes forløb, da myndighederne suspenderede alle beskæftigelsesindsatser, men Louise mødte alligevel på arbejde torsdag. Nu er forvirringen slut, da Beck & Jørgensen har tilbudt job.

-Hver gang jeg har fået ny sagsbehandler hos kommunen har de på et tidspunkt anbefalet, at jeg søgte om førtidspension, fordi det er så svært at finde jobs 3 timer/uge. Hver eneste gang er jeg blevet ked af det, for jeg synes slet ikke jeg er færdig på arbejdsmarkedet. Det er enormt værdifuldt for mig som menneske at kunne komme ud blandt andre mennesker, fortæller Louise Sørensen.

Malervirksomheden Beck & Jørgensen har omkring 90 ansatte med hovedsæde i Søborg.

To samtaler forandrede alt

Linda var tømt fra energi og kunne sætte sig i en stol og sove. Efter et år med cancer og blodforgiftning var Linda kommet godt retur på jobbet, men et år senere begyndte hun at blive drænet for energi, tabe sig og få hovedpine. Frygten lurede for et tilbagefald, men det var falsk alarm. Årsagen var stress. Linda ville så gerne livet og havde svært ved at vælge ting fra i hverdagen.

- Det var noget mentalt. Jeg arbejder som fysioterapeut og ved derfor alt om, hvor vigtig træning er. Jeg havde fået førligheden tilbage i min krop, og nu havde jeg brug et energiboost, fortæller Linda.

Derfor aftalte hun tid med en psykolog hos Incita. Lindas arbejdsgiver har en rammeaftale med Incita, og hun håbede, at det kunne starte en god udvikling.

- Jeg forventede, at man lærer hinanden at kende og indkredser nogle problemer i første samtale, som man begynder at arbejde med i anden og tredie samtale. Men Incitas psykolog spurgte om jeg ville have ny energi med det samme. Det ville jeg gerne, og jeg gik totalt opkvikket derfra. Effekten har varet i flere uger nu, fortæller Linda.

Tre uger senere mødte Linda til anden samtale, og talte med psykologen om at få ny energi ind i hendes nære relationer. Effekten var den samme. Ved tredje samtale var der ikke mere at arbejde med. Linda var ’kureret’, og de aftalte, at forløbet var slut.

- Jeg er meget imponeret, og jeg havde ikke i min vildeste fantasi troet at effekten kunne komme så hurtigt. Det er tydeligt, at jeg har forandret mig. Tidligere ville jeg ikke gå glip af noget, men nu mærker jeg meget bedre efter og træffer andre valg, fortæller Linda og fortsætter:

- Min stærke livsvilje hjalp mig med at blive helbredt, men jeg udviklede et mønster, hvor jeg ville mere end jeg kunne klare. I efteråret fik jeg symptomer, som vi først troede var et tilbagefald. Men det var ren og skær udmattelse. Nu har jeg sammen med psykologen fået genskabt balancen. Nu gør jeg de ting jeg har overskud til. Det er sundt, fortæller Linda.

Linda er fysioterapeut i Køge Kommune, og lever med hendes mand og to børn.

 

 

95% af borgerne tilknyttet Kilden har fået det psykisk bedre

Ny tilfredshedsundersøgelse viser stor tilfredshed blandt borgere tilknyttet Kilden.

Størstedelen er glade for at være hos Kilden, oplever arbejdsglæde, at være til gavn og har fået det fysisk og psykisk bedre efter at være startet hos Kilden.

96% er glade for det sociale sammenhold i Kilden og føler, at de kan dele oplevelser, tanker og udfordringer med hinanden. En borger fortæller, at der bliver taget hånd om én, når man har en dårlig dag, hvilket gør Kilden til et trygt sted at være.

95 % synes, at de har fået det psykisk bedre, og 78 % har fået det fysisk bedre efter at være startet hos Kilden. Borgerne tilknyttet Kilden har stor interesse for fysisk træning, kognitiv træning og de genoptræningsmuligheder der er hos Kilden, hvilket hjælper dem med at håndtere hverdagen.

92% af borgerne tilknyttet Kilden er glade for at komme hos Kilden. De værdsætter, at have noget at stå op til og føler at være til gavn for andre gennem deres arbejdsopgaver. Samtidig giver det varierende arbejde en følelse af ansvar, plads til udvikling, medindflydelse og et fællesskab ud over det sædvanlige.

Undersøgelsen er en ekstern undersøgelse. Kilden foretager en tilfredsundersøgelse ca. hvert tredje år for imødekomme medarbejdernes ønsker og behov bedst muligt. 

Ledige stillinger

Cafe Incita søger kok

Vi vokser hurtigt og har brug for flere erfarne hænder i køkkenet!    

Vores socialøkonomiske køkken er i rivende vækst, og derfor mangler vi hænder! Om du er kok, cater, køkkenassistent eller en erfaren ufaglært betyder ikke så meget for os. Til gengæld skal du trives i travlhed, elske det grønne køkken og være frisk på en varieret hverdag fyldt med mennesker i alle aldersgrupper, etniciteter og baggrunde. Ydermere skal du have lige så meget drift mellem ørerne, som du har i hænderne. Vores køkkenchef er nemlig en flyver mellem afdelinger, så du skal kunne styre dagens gang i hendes fravær - og gerne med højt humør og en “hvor-der-er-vilje-er-der-vej-mentalitet”.  

Vi har mange forretningsområder; frokost ud af huset, forplejning til møder, selskaber og vores to forpagtede cafeer. Dertil har vi hver dag borgere med diverse udfordringer i ressource- og afklaringsforløb, i håb om at få dem godt videre i livet. Det betyder at du bliver en del af en meningsfyldt og spændende virksomhed, og at du aldrig kommer til at kede dig – og det lover vi!  

Med henblik på maden, så har vi fokus på tre ting; økologi, dyrevelfærd og kvalitet. Når vi beder dig om at lave sublim mad, skal vi naturligvis også sørge for du har de rigtige råvarer at arbejde med. Derfor udvælger vi nøjsomt vores leverandører og råvarer. Vores kød er fra Grambogaard, vores indkøb er hovedsageligt økologiske, og vi har Danmarks bedste grønt leverandør (synes vi selv, i hvert fald!). Det samme gælder drikkevarerne – kvalitet, økologi, socialøkonomi og lokale producenter er i højsædet.  

Arbejdstiderne vil være skiftende, men til gengæld fleksible. Du bliver en del af et fantastisk team, som vægter samarbejde og god stemning i køkkenet højt. Dertil får du en arbejdsplads som rigtig gerne bruger både tid og ressourcer på at du trives - også i det lange løb. 

Din arbejdstid aftales i samarbejde med din køkkenchef. Stillingen er som udgangspunkt 37 timer om ugen, men er du på et stadie i dit liv hvor mindre kan gøre det, skal du endelig ikke holde dig tilbage fra at ansøge. Vi tilpasser os gerne den helt rigtige tilføjelse til teamet.  

Start: Snarest muligt
Løn efter kvalifikationer
Interesseret? Send en ansøgning til soegjob@incita.dk med “Køkken” i emnefeltet.

For spørgsmål omkring stillingen kan du sende en mail til Karen på krd@incita.dk

Caféassistent (deltid) til Københavns hyggeligste socialøkonomiske caféer

Vi har vokseværk, og søger derfor caféassistenter til at tilslutte sig vores fantastiske team i vores to cafeer – Valby; Østerbro. Jobbet er perfekt til dig, som søger et hyggeligt og meningsfuldt studiejob, og som elsker at tage ansvar!  

I caféerne laver vi lækker kaffe, serverer kolde fadøl, laver mødeforplejning til kultur- og idrætshusets mødelokaler, smører sandwiches, afholder aktiviteter og events, kører større selskaber – og meget mere. Dertil har vi hver dag borgere i afklarings- og ressourceforløb, som også er med til at sætte kulør på hverdagen.  

Vi ønsker os en kollega, som: 

  • Er god til at charme og hygge om vores gæster - alt i alt; alt yde en fantastisk service  
  • emmer af energi, positivitet og engagement 
  • Kan holde hovedet koldt og smile stort selv når det går hurtigt  
  • Kan tage ansvar for caféen og vores gæster på sine vagter 
  • Er fleksibel og god til at hjælpe sine kollegaer 
  • Er dygtig til at formidle de gode historier, som vi både sælger og skaber 
  • og har du lyst til at hygge lidt med resten af teamet fra tid til anden, så er det bare skønt!  

Dine vagter kan både ligge i dagtimerne, eftermiddage og aftenener samt i weekenden – helst en blanding. Vi ser gerne, at du kan arbejde minimum 8 timer/ugen, men er du en af dem der elsker fleksibiliteten i at springe til og fra når tiden tillader det, så send os en ansøgning alligevel – en vikarstilling kan også komme på tale. 

Opstart: Løbende.
Arbejdssted: Valgårdsvej 4-8, 2500 Valby &/eller Århusgade 103
Løn: 144 kr./timen + tillæg på mærkværdige tidspunkter.

Ansøgning og CV sendes til soegjob@incita.dk med “Caféassistent” i emnefeltet.

Har du spørgsmål til stillingen, så send en e-mail til Karen Røigaard på krd@incita.dk 

Deltids cafémedarbejder med flair for service

Er du en serviceminded teamplayer med stort T og god til at have mange bolde i luften? Så er du måske vores nye kollega. Vi søger en caféassistent til en deltidsstilling i vores socialøkonomiske café i Valby Kulturhus, som skal indgå i vores fantastiske team.

Dine vagter vil både foregå bag baren i caféens dagligdag, og som blæksprutte når vi har selskaber – og dem har vi mange af. Arbejdstiden vil primært være eftermiddage, aftener og weekender, men det er bestemt et plus hvis din hverdag er så fleksibel, at du også kan hjælpe til på hverdage i dagtimerne fra tid til anden.

For os betyder det ikke noget hvad du har af erfaringer i bagagen – vi skal nok lære dig alt hvad du skal kunne. Til gengæld er det vigtigt at du er fyldt 18 år, og er god til at arbejde selvstændigt.

Dertil ser vi gerne at:
- Du elsker det der med kunder og service
- Du er mødestabil
- Du er fleksibel
- Du er en kæmpe ja-hat og sublim teamplayer 🙌

Og til gengæld for det, kan vi tilbyde:
- Verdens bedste kollegaer
- Variererede arbejdsopgaver
- Fleksible arbejdstider der tilgodeser studie, hobbyer og andet arbejde
- Gode muligheder for at sætte dit eget præg på caféen
- En meningsfuld arbejdsplads, der gør en forskel

Tiltrædelse: Snarest muligt

Timeantal: Mellem 0 og 15 om ugen alt efter dit ønske og vores behov.

Ved spørgsmål til stillingen: Skriv til Karen på krd@incita.dk

Ansøg ved at sende en ansøgning til soegjob@incita.dk med ”Cafeassistent” i emnefeltet.

Café assistent til Madhuset Incita

Vi søger en café assistent til at hygge om caféen og dens gæster. Du vil skulle lave og servere kaffe, øl, vand og mindre retter, og sørge for at caféen er pæn og ryddelig. Dertil er det vigtigste naturligvis, at du kan lide at have med mennesker at gøre, og at yde en god service. Du kommer til at arbejde meget alene, så det er derfor vigtigt at du kan lide at arbejde selvstændigt, samt at du trives godt alene.

Madhuset Incita er en del af den socialøkonomiske virksomhed Incita, hvis historie går tilbage til 1966. Incita driver virksomhed for at skabe det rummelige arbejdsmarked, og har aktiviteter fordelt på adresser over hele Danmark. I Østerbro har vi et frokostkøkken med en tilhørende café, som både byder velkommen til strøgkunder, og afholder selskaber. Derudover har vi ofte arbejdsløse borgere i praktik- og afklaringsforløb.

I Østerbro er vi et lille team på fire ordinært ansatte, og får derudover hjælp fra en håndfuld småjobbere og praktikanter.
Læs mere om caféen her: https://cafeincita.dk/forside/

Arbejdsopgaver:

  • Brygning og servering af kaffe.
  • Servering af mindre retter.
  • Kundeekspedition.
  • Mødeforplejning.
  • Lettere rengøring.
  • Lettere madlavningsarbejde såsom at smøre sandwiches, og afbage croissanter.

Kvalifikationer:

  • Servicemindet og smilende
  • Erfaring med ekspedition er et plus, men ikke et must.
  • Ordenssans

Rammer og arbejdsforhold:
Jobbet vil primært være stående, men kræver ingen tunge løft eller større belastning. Caféen er ikke travl, så arbejdet foregår generelt i et roligt tempo. Arbejdstiden vil være mellem 10 og 25 timer – alt efter hvor mange ugentlige vagter du kan tage. Vagterne starter kl. 15 og slutter kl. 20, hvorfor det er vigtigt at du kan arbejde eftermiddage/tidlig aften, og kan holde til 5 timer ad gangen.

Arbejdstid: 10-25 timer om ugen (alt efter formåen)
Ansøgningsfrist: Løbende
Ansættelsesdato: Hurtigst muligt
Send din ansøgning til soegjob@incita.dk og skriv café assistent i emnelinjen.
Adresse: Århusgade 103, 2100 København Ø.
Ring til Karen Røigaard på 4189 5343, hvis du vil vide mere om jobbet.

Testimonials

En god arbejdsplads, hvis du er lidt stille

Holm Finmekanik er en specialiseret producent af finmekaniske komponenter, som løbende samarbejder med Incita om at få udsatte ledige i gang. Der er sans for detaljer og kvalitet, og det er både faglærte og ufaglærte opgaver i organisationen, som omfatter cirka 50 mennesker, der fremstiller dele fx til alt fra flymotorer, bremsesystemer eller operationsudstyr.  

Samarbejdet med Incita har givet en håndfuld ansatte og en dygtig voksenlærling. Holm Finmekanik tager gerne imod folk, som står langt fra job.

-Der er altid noget godt i folk. Incita er dygtige til at finde folk, som passer ind, og jeg oplever at selvom man har et par særheder eller vanskeligheder, kan man sagtens være en glimrende arbejdskraft, fortæller Peter Holm.

Peter Holm forstår, hvis arbejdsgivere siger nej tak til ansatte med særlige problemer. Han har selv haft ubehagelige episoder, og siger fx selv nej tak til kandidater, som ikke kan styre fx deres vrede eller misbrug.

-Men gennem Incita har vi fået gode folk. Flere af dem har gået uden arbejde i lang tid, og nogle er lidt stille, men de kan koncentrere sig og de gør sig umage, fortæller Peter Holm.

Som leder forbereder Peter Holm de øvrige ansatte på, når der kommer en ny, som har særlige behov. Eksempelvis en ansat, som ikke kan overskue eller huske så meget, dem skal man sætte til én ting ad gangen, og give én besked ad gangen.

-Hvis man er fordybet i sit arbejde, så står man i hvert fald ikke og snakker. Fx har vi ansatte som aldrig går hjem, før alt er i orden. Kunderne skal have deres varer og sådan er det. Som leder kan jeg da ikke have noget imod sådan en indstilling, vel? Måske passer de ind, fordi vi er lidt underlige. Det har jeg hørt, at nogle siger om Holm Finmekanik, siger Peter med et smil.

-Incita er gode menneskekendere. De kender deres kandidater, og de kan mærke, når der er et match. Det er godt nok til mig, fortæller Peter Holm.

Holms Finmekanik blev stiftet i 1984 af Peter Holm. I dag er Holms Finmekanik en førende ordreproducerende virksomhed inden for mekaniske komponenter til både den danske og internationale industri.

Vinder af CSR-prisen 2022: PFP

Claus Christiansen er fabrikschef hos PFP A/S. Han glæder sig over fyldte ordrebøger, og over at PFP A/S for nylig vandt CSR-prisen, som Silkeborg Kommune uddeler en gang om året. Han glæder sig også over samarbejdet med Incita, som samarbejder med PFP om at fastholde medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet, finde nye kandidater og give plads til mennesker i virksomhedspraktik.

Her er Claus Christiansen (stående). Som fabrikschef hos PFP A/S glæder han sig over fyldte ordrebøger, for det går strygende med at producere bordplader til det skandinaviske marked. Han glæder sig også over, at PFP A/S for nylig vandt Silkeborg Kommunes CSR-pris. Prisen blev givet for en særlig indsats for at fastholde medarbejdere, for at ansætte nye gennem jobcentret og for at give plads til mennesker i virksomhedspraktik. Endelig glæder han sig over et godt samarbejde med Incita.

Alle tre ting har PFP A/S samarbejdet med Incita om i knap 2 år, og det betyder, at PFP har fået en række nye medarbejdere, som aldrig før har haft et job. En gevinst både for PFP, for Incita og for de mennesker, som har fået styr på deres liv og forsørger sig selv.

På moderne dansk ville man sige, at PFP er en ’socialt #baeredygtig’ virksomhed. Så fine ord brugte man ikke, da PFP A/S ansatte de første medarbejdere i fleksjob for godt 20 år.

-Nogle virksomheder gør som vi gør, andre gør ikke. Det har vi ikke så meget at sige til, men jeg tror man går glip af noget, hvis man kun ansætter medarbejdere på ordinær fuld tid. Det er sjovere, mere spændende og bedre at arbejde sammen, når vi er forskellige, og det giver også en forretningsmæssig gevinst. Alle er velkomne, hvis de kan hjælpe med at løse opgaver, fortæller Claus Christiansen.

-Rummelighed er et konkret strategisk mål hos PFP A/S. Så længe vi er tydelige om forventninger, er det ret simpelt. Der kræver #job #chef ikke noget særligt af mig som chef, for mine medarbejdere er alligevel forskellige, og skal selvfølgelig ikke behandles helt ens, fortæller Claus Christiansen.

PFP og Incitas samarbejde fortsætter, så endnu flere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet kan komme i gang på arbejdsmarkedet. #job #chef #sdg8 #silkeborg #kjellerup #baeredygtig

Bæredygtig beskæftigelse

Nogle arbejdspladser er særligt gode til at inkludere og være rummelige. Kasper Sørensen driver 4 virksomheder med fokus på levende fortællinger. Han forstår ikke de arbejdsgivere, som aldrig tager en jobsamtale med en person med skavanker eller handicap. Selv har han løbende taget imod udsatte ledige, som trives og udvikler sig, og halvdelen af hans ansatte startede med at være i forløb.

Hver torsdag mødes cirka 50 mennesker i en fortællecafe på Vesterbro. De er samlet for at dele levende fortællinger. Det praktiske arbejde med scenen, stolene og forplejningen drives af en gruppe frivillige og en medarbejder, som møder yderst ustabilt. Medarbejderen lider af en lidelse, som ind imellem giver så meget vrøvl med hans mave-tarmsystem, at han ikke kan arbejde. Men han kan arbejde cirka 15 timer om ugen, og han planlægger selv hvornår.

-Mange arbejdsgivere ville nok sige farvel og tak til en medarbejder med et ustabilt fremmøde, men han er faktisk pligtopfyldende og let at samarbejde med. Opgaver bliver løst, og det gør ham glad og gør mig glad, fortæller Kasper Sørensen.

Kasper Sørensens ledelsesstil er nærværende og menneskelig. For ham er det vigtigt, at der er et tydeligt match mellem medarbejderens og virksomhedens passion. Derfor er det slet ikke en overvejelse, om arbejdsgivere skal være åbne for at inkludere udsatte ledige. Snarere kan Kasper undre sig over, at nogle virksomheder lukker af for at møde kandidater, som måske falder udenfor det ordinære fuldtidsarbejdsmarked.

-En webmedarbejder startede op på arbejde hos mig med behov for ro, fordi hun psykisk er sårbar. Det kunne vi godt mødes om. Hun har passion for det hun laver, og efterhånden er hun vokset til at komme med idéer og forslag, så efter en start i praktik giver jeg hende løn i dag. Vi har også en fotograf, som har dårlig ryg, og derfor ved han aldrig om han kan arbejde. Det ved han først samme dag, når han vågner. Man skal ikke tvinge folk ned i kasser og bestemte rammer, så hellere se om vi kan mødes. De virksomheder, som afviser fx psykisk skrøbelige kandidater, går glip af meget. Som arbejdsgiver kan man sagtens møde dem og høre hvor deres passion er, fortæller Kasper.

-Hvis en virksomhed afviser mennesker med handicap eller skavanker, så er det i virkeligheden deres frygt, der taler. De tror måske, at de har brug for kontrol af hensyn til deres kunder, men jeg tror faktisk ikke, at kunderne er så krævende. Jeg ansætter på mavefornemmelse, og jeg ansætter mennesker, hvis livssituation passer ind. I mine virksomheder er der mange opgaver, og hvis ikke nogen andre løser dem, så skal jeg jo løse det hele, fortæller Kasper Sørensen.

Kasper Sørensen har samarbejdet med Incita gennem længere tid. Arbejdsgivere som ham gør, at Incita kan lave indsatser med fokus på menneskers ressourcer fremfor begrænsninger. Halvdelen af Kaspers ansatte startede oprindeligt med at være i forløb.

Arbejdsgivere: Diversitet på arbejdspladsen er en fordel

Incitas arbejdsgiveranalyse piller en række myter om fleksjobbere fra hinanden. Blandt andet afviser de fleste arbejdsgivere, at fleksjobbere arbejder langsommere end ordinært ansatte. Flere arbejdsgivere mener, at diversitet i arbejdsstyrken er en fordel.

-Jeg ser ikke nogen af mine medarbejdere som dårligere eller langsommere end andre. Men jeg stiller forskellige krav, og er faktisk stolt af, at vi har en rummelig arbejdsplads med funktioner, hvor hver enkelt medarbejders unikke kompetencer kommer i spil, fortæller Maria Nielsen, indehaver af Barbara Marias Guldsmedie i Dragør.

Barbara Marias Guldsmedie er en familievirksomhed i anden generation, som forhandler smykker og ure med eget værksted og butik i Dragør. Siden etableringen i 1977 har der blandt medarbejderne været fleksjobbere, politiske flygtninge, fritidsjobbere, faglærte og ufaglærte, og i det hele taget en stor diversitet i arbejdsstyrken, selvom der sjældent har været mere end 5-10 ansatte.

Indehaveren Maria Nielsen er stolt af diversiteten og understreger samtidig, at tilknytningen af medarbejdere med særlige behov skal være noget både ledelse og medarbejdere er enige om, at man vil – for det kan også kræve ekstra af kollegaer og af ledelsen.

-Det forekommer, at fx mennesker i virksomhedspraktik eller ansatte i fleksjob tager mere energi og kræver mere end de ordinært ansatte. Omvendt så gør det også noget positivt ved en arbejdsplads at have forskellige ansatte. Og helt generelt er det min holdning, at jeg synes vi skylder hinanden at give plads, også på arbejdsmarkedet.

Incitas arbejdsgiveranalyse er baseret på anonyme svar fra 150 små og mellemstore arbejdsgivere med max 250 ansatte og med adresse i Region Hovedstaden eller Region Midtjylland. Arbejdsgiveranalysen afdækker arbejdsgiveres holdninger til ansættelsen af mennesker i fleksjob, småjob og viser bl.a. hvilke målgrupper af ledige med forskellige handicap, psykiske lidelser eller skavanker, som danske arbejdsgivere ikke vil invitere til jobsamtaler.

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-undersogelse-disse-mennesker-afvises-oftest-af-arbejdsgivere-ved-jobsogning?publisherId=13560005&releaseId=13595782

Incita genbruger 52 tons plastik

En frisk optælling viser, at Incita det seneste år har recyclet 61.132 plastspoler. Det svarer til 52 tons plastik.

En frisk optælling viser, at Incita det seneste år har recyclet 61.132 plastspoler. Det svarer til 52 tons plastik. Lagde man dem ved siden af hinanden, ville spolerne kunne nå op og ned af Rundetårn 231 gange.

Incita har et fast samarbejde med lyslederproducenten OFS om at klargøre spoler fra produktionen af lysledere til genbrug. Incita tømmer og renser brugte kabelspoler fra OFS, som kan genbruges til at opspole nye lyslederfibre – i stedet for at bruge nye spoler.

Lysledere bruges til at distribuere data effektivt over lange afstande, fx til internet eller telefoni. OFS i Brøndby er japansk ejet og del af en global forsyningskæde med afdelinger på alle kontinenter og verdensdele.
http://www.ofsoptics.com/index.html

Verdensmålspartner

Her er Incitas aktiviteter/mål for 2021

Incitas bæredygtigheds strategi hviler på FNs verdensmål. For 2021 har hele Incitas organisation bidraget til at formulere en række aktiviteter og mål.

Incita har siden 1966 har arbejdet efter et socialt formål, og vi glæder os over, at stadig flere organisationer og virksomheder tager bæredygtighedsdagsordenen og FN’s 17 Verdensmål til sig.

Overforbrug af klodens ressourcer og social ulighed gør at vi alle skal arbejde og drive virksomhed på en ny måde. Et sundt samfund er nødt til at have en diskussion om andre værdier end dem, som gøres op i penge, og det gælder også erhvervslivet, hvor der er behov for andre mål end økonomisk overskud, hvis vi skal vende udviklingen

Incita har udvalgt 5 verdensmål, som vi har særligt fokus på frem mod 2025. Medarbejdere og ledelse har i en fælles workshop for hele Incita opsat konkrete målsætninger for 2021. Der er besluttet konkrete aktiviteter for at nå målene, aftalt deadlines og udpeget ansvarlige.

Arbejdsprocessen i sig selv har også været værdifuld og meningsskabende, idet alle har fået mulighed for at formulere og diskutere ønsker og forventninger, og tage et medansvar for at gøre Incita mere bæredygtig.

Verdensmål

Mål

Aktiviteter

At øge sundheden blandt Incitas medarbejdere & brugere. 

Incita organiserer deltagelse i kollektive motionsevents for alle medarbejdere, stiller vores gymnastiksale mv. til rådighed til motion og promoverer mere bevægelse særligt for medarbejdere, der har meget stillesiddende arbejde.

At øge Incitas brugeres & medarbejderes kompetencer

Incita udvikler en årlig samlet kompetenceudviklingsplan for alle forretningsområder i organisationen, og at medarbejder får tilbudt dokumentation for de kompetenceområder, de varetager.

At Incita er en socialøkonomisk virksomhed, som både skaber økonomisk overskud og arbejder for det rummelige arbejdsmarked.

Incita vurderer ved alle rekrutteringer om opgaverne kan løses af medarbejdere på særlige vilkår. Herudover rekrutterer Incita bredt og opfordrer alle uanset køn, alder, etnisk oprindelse osv. til at søge ledige stillinger.

 At Incita arbejder for mindre ulighed på arbejdsmarkedet.

Incita gennemfører en kvalitativ undersøgelse om oplevet ulighed, for at give en stemme til de mennesker, Incita er sat i verden for at støtte.

At Incita prioriterer øget bæredygtighed i forbrug af ressourcer, indkøb og produktion. 

Incita kortlægger organisationens affaldshåndtering, energiforbrug og øvrige recycling projekter, og opfordrer leverandører og produktionskunder til at rapportere om deres arbejde med bæredygtighed til Incita.

Right Menu Icon