Natur på skoleskemaet – på Incitaskolen i Sydhavnen er ture ud i det blå et fast element og på Incitaskolen Center for Autisme har “Årstidernes Fag” været fast på skoleskemaet i mange år, . Et godt eksempel på at stu handler om andet end dét, der foregår inde i klasselokalet.
For alle mennesker – også vores elever, der går på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse, stu, – byder naturen på noget helt særligt – en særlig skønhed, storhed og ro. Meget forskning peger på, at naturen har positive effekter på vores fysiske og mentale helbred. Det er påvist, at børn og unge der tilbringer tid i naturen eller i naturlige omgivelser bliver bedre motorisk, er mindre syge og har en bedre udvikling i forhold til indlæring, opmærksomhed, kropsforståelse og fantasi. Der er altså både fysiske, psykiske og sundhedsmæssige fordele ved at være ude. Eleverne oplever et særligt fællesskab på holdet og finder tryghed i det fælles tredje, det kan være omkring bålet, på strækmarchen, i æblelunden i eller andre steder vi befinder os sammen. Koordinator på Incitaskolen Center for Autisme Martin Bach Holst har skrevet en artikel om “Årstidernes fag” og hvordan vi bruger naturen i undervisningen
Hvad virker for hvem? Hvordan virker vores indsatser? Virker de overhovedet?
Siden 2015 har ”evidens og dokumentation” været et af seks strategiske indsatsområder i Incita. Det begyndte med jobeffektmåling på beskæftigelsesområdet. Siden er der implementeret et årshjul for evidens og måling, som nu omfatter samtlige ydelser, Incita og Center for Autisme leverer. Målingerne er skræddersyet hvert enkelte område samt udviklet, testet