Uddannelsessystemet kan være noget af en mundfuld, hvis du har autisme. På Incitaskolen (stu) i Sydhavnen har vi en del elever, der også har autisme. En stor del kommer desværre med meget dårlige skole-erfaringer i bagagen.
Det er også (naturligvis) rigtig hårdt at være vidne til og være i som forældre og andre pårørende. Vores dygtige medarbejder, specialpædagogisk rådgiver og VISO-specialist Rikke Agerbæk fra Center for Autisme har skrevet en artikel, der reflekterer over forældres muligheder for at støtte deres barn med autisme i uddannelsessystemet og giver samtidig nogle anbefalinger til, hvordan du bedst støtter dit barn. Baseret på mange års erfaring som specialist på området, giver Rikke bl.a. input til til at forbedre kommunikationen med skolen:
* Forberedelse før møder: Lav en liste over de emner, du ønsker at diskutere, og vær specifik omkring dine bekymringer og forslag.
* Åben dialog: Vær ærlig om dit barns styrker og udfordringer og dine egne bekymringer og vær åben for lærernes feedback og forslag.
* Løbende opfølgning: Aftal faste tidspunkter for opfølgende møder for at evaluere fremskridt og justere planer efter behov.
* Hold ikke kun møder, når der er udfordringer, men også når tingene går godt og der er en anledning til at forstærke alt det positive.

Tilfredshedsundersøgelsen 2025 i Kilden er en del af fondens Incitas årshjul
”For det første at have noget at stå op til, det betyder rigtig meget, at man skal afsted og være en del af et fællesskab. Der er plads til, at man fx kan gå tidligt, hvis man har brug for det. Man kan få hjælp, hvis man skal andre ting