”For det første at have noget at stå op til, det betyder rigtig meget, at man skal afsted og være en del af et fællesskab. Der er plads til, at man fx kan gå tidligt, hvis man har brug for det. Man kan få hjælp, hvis man skal andre ting udenfor Kilden, så kan både de frivillige og personalet hjælpe en.”
– fortæller en af de frivillige i Kildens tilfredshedsundersøgelsen 2025 (frivillig på Kilden = menneske med erhvervet hjerneskade tilkendt førtidspension tilknyttet Kilden i Incita i et SEL§104-forløb)
Tilfredshedsundersøgelsen 2025 i Kilden er en del af fondens Incitas årshjul for måling og dokumentation. Alle fondens tilbud måles og dokumenteres afhængigt at målgruppen og formålet med tilbuddet. På Kilden måles på tilfredshed og trivsel.
Tilfredshedsundersøgelsen er bygget op om Kildens værdigrundlag: Mangfoldighed, Tryghed, Ligeværdighed, Fællesskab, Udvikling og Arbejdsidentitet, der kommer fra Fountain House-modellen.
Undersøgelsen består af både åbne og lukkede spørgsmål. Undersøgelsen udvikles og faciliteres af fondens kvalitetskonsulent sociolog Mirian Rønne og gennemføres i samarbejde med personalet på Kilden.
🔎 I årets undersøgelse fremhæver de frivillige bl.a. at Kilden er et trygt sted, hvor man både kan få støtte, hjælpe hinanden og være en del af et fantastisk fællesskab, hvor alle forstår hinanden fx har 75% svaret helt enig på spørgsmålet: ”Du føler, at du er en del af fællesskabet i Kilden”.
I fonden Incita har vi de sidste 10 år arbejdet systematisk med måling og dokumentation. “Evidens og dokumentation” er et af fondens seks strategiske indsatsområder – og ambitionen er at måle, evalueret og dokumentere samtlige indsatser. Det er en kontinuerlig proces, som hele tiden skal udvikles i takt med at målgrupper og omverdenen forandres.
Kilden i Incita er et tilbud under Servicelovens §104 (aktivitets- og samværstilbud) til voksne med erhvervet hjerneskade. Vi har gennem mange år gennemført en årlig trivselsmåling baseret på World Health Organizations trivsels-index. Senest er Kildens undersøgelses-setup suppleret med en tilfredshedsundersøgelse. Der er desuden et arbejde i gang med udvikling af et progressionsmålingsværktøj til Kilden. Dette forventes klar til pilotfase i 2026.
Det er betryggende at vide, at vi ikke bare føler, vi gør en forskel – vi kan også dokumentere det. Det styrker både kvaliteten i vores arbejde og tilliden hos dem, vi er sat i verden for at hjælpe.
📈 Find mere info om arbejdet med evidens og dokumentation (link i kommentarspor)
Interesseret i at høre mere? Tag fat i adm. direktør Christina Grøntved
📸 Foto: Kvalitetskonsulent Mirian Rønne præsenterer resultatet af årets tilfredshedsundersøgelse for de frivillige på Kilden.

Tilfredshedsundersøgelsen 2025 i Kilden er en del af fondens Incitas årshjul
”For det første at have noget at stå op til, det betyder rigtig meget, at man skal afsted og være en del af et fællesskab. Der er plads til, at man fx kan gå tidligt, hvis man har brug for det. Man kan få hjælp, hvis man skal andre ting