Incita søger fagligt dygtig kok

Sætter du en ære i at lave tingene fra bunden af, og kan du trives i en hverdag med mange forskellige opgaver?

I Incita har vi to køkkener; Café Incita i Valby Kulturhus og Madhuset Incita i Østerbrohuset. I Café Incita laver vi primært selskaber og mødeforplejning, hvorimod Madhuset Incita laver frokostordning ud af huset og store selskaber. Begge køkkener har travlt, og derfor skal vi nu bruge endnu en kok til at gå på tværs af de to.

Vi forestiller os, at du er en fagligt kompetent og skøn person. Du vil gerne arbejde i en virksomhed, hvor opgaverne er meningsfulde, og du trives i en alsidig hverdag med mange forskellige opgaver og en stor kontaktflade. Opgaverne spænder bredt, så du vil både skulle kokkerere til frokostordninger, møder, konferencer, selskaber og fester.

Du kan lave fremragende mad og håndtere store selskaber. Endvidere har du overblik og er i stand til at drive dagligheden i de daglige lederes fravær. Køkkenerne har åbent alle hverdage og i weekender, også i aftentimerne, så det er et krav, at du trives med varierende arbejdstider.

Hvis du bliver vores nye kollega, bliver du del af en spændende virksomhed. Incita er en socialøkonomisk virksomhed, som arbejder for det rummelige arbejdsmarked, hvilket bl.a. betyder, at vi har mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet i praktik og småjob i vores køkkener. Disse mennesker skal guides og hjælpes med opgaver.

Spørgsmål og yderligere info

Kontakt Karen på telefon: 41895343

Sådan søger du

  • Send et par ord om dig selv og et CV til soegjob@incita.dk
  • Mærk din ansøgning "Kok til Madhuset Incita"
  • Vi holder samtaler løbende og ansætter når vi finder den rigtige, så kom gerne til tasterne.

Incita arbejder for at udvikle det rummelige arbejdsmarked og opfordrer alle uanset køn, alder, etnisk oprindelse osv. til at søge stillingen.

Øvrige Nyheder

Skal jeres kommune vinde den socialøkonomiske kommunepris 2022?

Kunstneren Bjørn Nørgaards flotte værk – Noahs Ark – blev i 2021 overrakt til Ålborg Kommune for deres nytænkning og gode resultater, når det kommer til at skabe jobs til mennesker på kanten af arbejdsmarkedet i socialøkonomiske og socialt ansvarlige virksomheder.

I har nu mulighed for at indstille jeres kommune til den socialøkonomiske kommunepris 2022.

Prisen uddeles på Folkemødet på Bornholm fredag den 17. juni 2022 kl. 18.00 i Kommunernes Telt, hvor de nominerede og vinderen præsenteres.

Baggrund

Det er nogle af landets førende socialøkonomiske virksomheder – Grennessminde, Specialisterne, Incita og Glad Fonden – der er gået sammen for at anerkende de kommuner, som på forbilledlig vis understøtter det rummelige arbejdsmarked og socialøkonomiske virksomheders rolle. Alle fire virksomheder har vist, at det er muligt at forene forretning med et stærkt fokus på socialt ansvar og inklusion af mennesker på ’kanten af arbejdsmarkedet’.

Med prisen ønsker de fire virksomheder at sætte fokus på kommunernes rolle i udviklingen af rammer og samarbejdsstrukturer, der fremmer socialøkonomi. Prisen har været uddelt siden 2015.

Kriterierne for at vinde

For at blive nomineret skal kommunen udmærke sig på følgende kriterier (alle eller udvalgte).

Kommunen skal have:

  • Involveret og samarbejdet med lokalsamfundet
  • Etableret gode lokale rammevilkår for socialøkonomiske virksomheder
  • Arbejdet sammen om socialøkonomi på tværs af kommunen
  • Udvist mod til at eksperimentere og nytænke socialøkonomi i en lokal kontekst
  • Udarbejdet og igangsat en strategi for arbejdet med socialøkonomi

Ansøgningsfrist: Deadline for indsendelse af forslag til nominering er den 20. maj 2022, kl. 12.00.

Ansøgning sendes til

dorte@gladfonden.dk. De nominerede underrettes senest den 3. juni 2022.

Krav til format: En kort motivering af jeres kommunes tiltag på det socialøkonomiske område set i relation til kriterierne. Må maksimalt fylde en A4-side.

Udvælgelse: Vinderen af kommuneprisen udvælges af styregruppen for den socialøkonomiske pris, som består af deltagere fra de fire ansvarlige virksomheder.

Spørgsmål vedrørende prisen kan rettes til Dorte Justesen, Glad Fonden, mail dorte@gladfonden.dk

Vinder af CSR-prisen 2022: PFP

Claus Christiansen er fabrikschef hos PFP A/S. Han glæder sig over fyldte ordrebøger, og over at PFP A/S for nylig vandt CSR-prisen, som Silkeborg Kommune uddeler en gang om året. Han glæder sig også over samarbejdet med Incita, som samarbejder med PFP om at fastholde medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet, finde nye kandidater og give plads til mennesker i virksomhedspraktik.

Her er Claus Christiansen (stående). Som fabrikschef hos PFP A/S glæder han sig over fyldte ordrebøger, for det går strygende med at producere bordplader til det skandinaviske marked. Han glæder sig også over, at PFP A/S for nylig vandt Silkeborg Kommunes CSR-pris. Prisen blev givet for en særlig indsats for at fastholde medarbejdere, for at ansætte nye gennem jobcentret og for at give plads til mennesker i virksomhedspraktik. Endelig glæder han sig over et godt samarbejde med Incita.

Alle tre ting har PFP A/S samarbejdet med Incita om i knap 2 år, og det betyder, at PFP har fået en række nye medarbejdere, som aldrig før har haft et job. En gevinst både for PFP, for Incita og for de mennesker, som har fået styr på deres liv og forsørger sig selv.

På moderne dansk ville man sige, at PFP er en ’socialt #baeredygtig’ virksomhed. Så fine ord brugte man ikke, da PFP A/S ansatte de første medarbejdere i fleksjob for godt 20 år.

-Nogle virksomheder gør som vi gør, andre gør ikke. Det har vi ikke så meget at sige til, men jeg tror man går glip af noget, hvis man kun ansætter medarbejdere på ordinær fuld tid. Det er sjovere, mere spændende og bedre at arbejde sammen, når vi er forskellige, og det giver også en forretningsmæssig gevinst. Alle er velkomne, hvis de kan hjælpe med at løse opgaver, fortæller Claus Christiansen.

-Rummelighed er et konkret strategisk mål hos PFP A/S. Så længe vi er tydelige om forventninger, er det ret simpelt. Der kræver #job #chef ikke noget særligt af mig som chef, for mine medarbejdere er alligevel forskellige, og skal selvfølgelig ikke behandles helt ens, fortæller Claus Christiansen.

PFP og Incitas samarbejde fortsætter, så endnu flere mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet kan komme i gang på arbejdsmarkedet. #job #chef #sdg8 #silkeborg #kjellerup #baeredygtig

Vi fusionerer

Incita er glade for at kunne fortælle, at vi fusionerer med Center for Autisme. Det betyder, at Center for Autisme nu er en del af Incita.

Center for Autisme betjener årligt mellem 400 og 500 mennesker med autisme, og laver både rådgivning og udredning, forskning samt erhvervs- og undervisningsrettede aktiviteter. Aktiviteterne omfatter bl.a. en STU-skole, en afdeling for beskyttet beskæftigelse og et faciliteret netværk for mennesker med autisme, hvoraf mange er i arbejde.

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/incita-og-center-for-autisme-fusionerer?publisherId=13560005&releaseId=13644021

Café assistent til Madhuset Incita

Vi søger en café assistent til at hygge om caféen og dens gæster. Du vil skulle lave og servere kaffe, øl, vand og mindre retter, og sørge for at caféen er pæn og ryddelig. Dertil er det vigtigste naturligvis, at du kan lide at have med mennesker at gøre, og at yde en god service. Du kommer til at arbejde meget alene, så det er derfor vigtigt at du kan lide at arbejde selvstændigt, samt at du trives godt alene.

Madhuset Incita er en del af den socialøkonomiske virksomhed Incita, hvis historie går tilbage til 1966. Incita driver virksomhed for at skabe det rummelige arbejdsmarked, og har aktiviteter fordelt på adresser over hele Danmark. I Østerbro har vi et frokostkøkken med en tilhørende café, som både byder velkommen til strøgkunder, og afholder selskaber. Derudover har vi ofte arbejdsløse borgere i praktik- og afklaringsforløb.

I Østerbro er vi et lille team på fire ordinært ansatte, og får derudover hjælp fra en håndfuld småjobbere og praktikanter.
Læs mere om caféen her: https://cafeincita.dk/forside/

Arbejdsopgaver:

  • Brygning og servering af kaffe.
  • Servering af mindre retter.
  • Kundeekspedition.
  • Mødeforplejning.
  • Lettere rengøring.
  • Lettere madlavningsarbejde såsom at smøre sandwiches, og afbage croissanter.

Kvalifikationer:

  • Servicemindet og smilende
  • Erfaring med ekspedition er et plus, men ikke et must.
  • Ordenssans

Rammer og arbejdsforhold:
Jobbet vil primært være stående, men kræver ingen tunge løft eller større belastning. Caféen er ikke travl, så arbejdet foregår generelt i et roligt tempo. Arbejdstiden vil være mellem 10 og 25 timer – alt efter hvor mange ugentlige vagter du kan tage. Vagterne starter kl. 15 og slutter kl. 20, hvorfor det er vigtigt at du kan arbejde eftermiddage/tidlig aften, og kan holde til 5 timer ad gangen.

Arbejdstid: 10-25 timer om ugen (alt efter formåen)
Ansøgningsfrist: Løbende
Ansættelsesdato: Hurtigst muligt
Send din ansøgning til soegjob@incita.dk og skriv café assistent i emnelinjen.
Adresse: Århusgade 103, 2100 København Ø.
Ring til Karen Røigaard på 4189 5343, hvis du vil vide mere om jobbet.

Bæredygtig beskæftigelse

Nogle arbejdspladser er særligt gode til at inkludere og være rummelige. Kasper Sørensen driver 4 virksomheder med fokus på levende fortællinger. Han forstår ikke de arbejdsgivere, som aldrig tager en jobsamtale med en person med skavanker eller handicap. Selv har han løbende taget imod udsatte ledige, som trives og udvikler sig, og halvdelen af hans ansatte startede med at være i forløb.

Hver torsdag mødes cirka 50 mennesker i en fortællecafe på Vesterbro. De er samlet for at dele levende fortællinger. Det praktiske arbejde med scenen, stolene og forplejningen drives af en gruppe frivillige og en medarbejder, som møder yderst ustabilt. Medarbejderen lider af en lidelse, som ind imellem giver så meget vrøvl med hans mave-tarmsystem, at han ikke kan arbejde. Men han kan arbejde cirka 15 timer om ugen, og han planlægger selv hvornår.

-Mange arbejdsgivere ville nok sige farvel og tak til en medarbejder med et ustabilt fremmøde, men han er faktisk pligtopfyldende og let at samarbejde med. Opgaver bliver løst, og det gør ham glad og gør mig glad, fortæller Kasper Sørensen.

Kasper Sørensens ledelsesstil er nærværende og menneskelig. For ham er det vigtigt, at der er et tydeligt match mellem medarbejderens og virksomhedens passion. Derfor er det slet ikke en overvejelse, om arbejdsgivere skal være åbne for at inkludere udsatte ledige. Snarere kan Kasper undre sig over, at nogle virksomheder lukker af for at møde kandidater, som måske falder udenfor det ordinære fuldtidsarbejdsmarked.

-En webmedarbejder startede op på arbejde hos mig med behov for ro, fordi hun psykisk er sårbar. Det kunne vi godt mødes om. Hun har passion for det hun laver, og efterhånden er hun vokset til at komme med idéer og forslag, så efter en start i praktik giver jeg hende løn i dag. Vi har også en fotograf, som har dårlig ryg, og derfor ved han aldrig om han kan arbejde. Det ved han først samme dag, når han vågner. Man skal ikke tvinge folk ned i kasser og bestemte rammer, så hellere se om vi kan mødes. De virksomheder, som afviser fx psykisk skrøbelige kandidater, går glip af meget. Som arbejdsgiver kan man sagtens møde dem og høre hvor deres passion er, fortæller Kasper.

-Hvis en virksomhed afviser mennesker med handicap eller skavanker, så er det i virkeligheden deres frygt, der taler. De tror måske, at de har brug for kontrol af hensyn til deres kunder, men jeg tror faktisk ikke, at kunderne er så krævende. Jeg ansætter på mavefornemmelse, og jeg ansætter mennesker, hvis livssituation passer ind. I mine virksomheder er der mange opgaver, og hvis ikke nogen andre løser dem, så skal jeg jo løse det hele, fortæller Kasper Sørensen.

Kasper Sørensen har samarbejdet med Incita gennem længere tid. Arbejdsgivere som ham gør, at Incita kan lave indsatser med fokus på menneskers ressourcer fremfor begrænsninger. Halvdelen af Kaspers ansatte startede oprindeligt med at være i forløb.

5 målbare verdensmål

Incita har udvalgt 5 verdensmål, som vi har særligt fokus på. Her er vores mål og aktiviteter for 2022

Overforbrug af klodens ressourcer og social ulighed gør at vi alle skal arbejde og drive virksomhed på en ny måde. Et sundt samfund er nødt til at have en diskussion om andre værdier end dem, som gøres op i penge, og det gælder også erhvervslivet, hvor der er behov for andre mål end økonomisk overskud, hvis vi skal vende udviklingen

Incita har udvalgt 5 verdensmål, som vi har særligt fokus på. Medarbejdere og ledelse har i en fælles workshop for hele Incita opsat konkrete målsætninger. Der er besluttet konkrete aktiviteter for at nå målene, aftalt deadlines og udpeget ansvarlige.

Arbejdsprocessen i sig selv har også været værdifuld og meningsskabende, idet alle har fået mulighed for at formulere og diskutere ønsker og forventninger, og tage et medansvar for at gøre Incita mere bæredygtig.

2022 Verdensmål / Incita-mål Aktiviteter
Mål: At øge sundheden blandt Incitas medarbejdere & brugere Incita inviterer alle medarbejdere, uanset ansættelsesform, til at løbe og deltage i kollektive motionsevents, stiller vores gymnastiksale mv. til rådighed til motion og promoverer mere bevægelse særligt for medarbejdere, der har meget stillesiddende arbejde.
Mål: At øge Incitas brugeres & medarbejderes kompetencer Incita udvikler en årlig samlet kompetenceudviklingsplan for alle forretningsområder i organisationen, og at medarbejder får tilbudt dokumentation for de kompetenceområder, de varetager.
Mål: At Incita er en socialøkonomisk virksomhed, som både skaber økonomisk overskud og arbejder for det rummelige arbejdsmarked. Incita vurderer ved alle rekrutteringer om opgaverne kan løses af medarbejdere på særlige vilkår. Herudover rekrutterer Incita bredt og opfordrer alle uanset køn, alder, etnisk oprindelse osv. til at søge ledige stillinger.
Mål: At Incita arbejder for mindre ulighed på arbejdsmarkedet. Incita gennemfører en kvalitativ undersøgelse om oplevet ulighed, for at give en stemme til de mennesker, Incita er sat i verden for at støtte.
Mål: At Incita prioriterer øget bæredygtighed i forbrug af ressourcer, indkøb og produktion. Incita synliggør status på organisationens håndtering af affald og energiforbrug på intranettet. Incita prioriterer bæredygtighed ved indkøb, og gennemfører årlig undersøgelse af leverandørers og produktionskundernes arbejde med bæredygtighed. Undersøgelsen indgår i vores vurdering af leverandørforholdet.

 

Nye fritidsjob til unge fra udsatte boligområder

Incita og Boligselskabet Sjælland samarbejder om at få unge fra udsatte boligområder til at finde fritidsjob. De første 10 unge er nu startet i job, og flere er på vej.

Et fritidsjob er en vigtig faktor for den unges jobmæssige fremtid. Unge, som har erfaringer fra et fritidsjob inden de fyldte 18, har langt større tendens til at få job og tage uddannelser senere i livet, og nogle studier viser endda, at jobeffekten i udsatte familier kan mærkes på søskende og forældre.

Imidlertid har unge fra udsatte boligområder sjældnere jobs i deres fritid, og derfor arbejder Incita for at støtte unge i fritidsjob i flere udsatte boligområder. Vi er lige nu i færd med et længerevarende projekt i Roskilde sammen med Boligselskabet Sjælland. Tidligere har vi med stor succes støttet unge bosat i Egedalsvænge og Folehavekvarteret, hvor Incita og boligselskabet 3B fik 124 unge til at starte i fritidsjob.
https://www.kab-bolig.dk/nyheder/2019/staerkt-partnerskab-om-fritidsjob

Næste skridt i Roskilde er, at Incita tager på rundtur og går i dialog med unge og med personalet i 4 klubber, hvor de unge mødes i fritiden. Her rekrutterer vi flere unge og giver de ansatte værktøjer til at støtte projektet.

 

 

Årets honninghøst

Incita har 3 bistader med knap 150.000 bier tilknyttet Kilden i Incita. Sidste uge høstede vi honning
Resultatet for 2020 blev 35,7 kg honning. Det er et godt resultat, for honningkvaliteten er intet mindre end fremragende. Efter flytningen til en ny adresse sidste år har vi på mange måder startet forfra med opbygningen af en ny bikultur i 2020.
Incita har cirka 150.000 bier i 3 bistader. Det er fredelige bier, og selvom der blev patruljeret og summet en del ekstra ved høsten, blev ingen så vidt vi ved stukket ved honninghøsten.
Udover selve honningen fremstiller Kilden bl.a. også skovoks og luksus håndcremer, som skaber gode aktiviteter for mennesker tilknyttet Kilden i Incita.

Arbejdsgivere: Fleksjobbere har ikke mere sygefravær

Et flertal af danske arbejdsgivere mener ikke, at mennesker i fleksjob har mere sygefravær end ordinært ansatte. Det fastslår Incitas arbejdsgiveranalyse, som bygger på anonyme svar fra 150 arbejdsgivere i Hovedstaden og Midtjylland.

Arbejdsgivernes svar peger på, at flere myter om fleksjobbere ikke holder. Således svarer kun hver fjerde arbejdsgiver ja til, at fleksjobbere skulle være mere syge end ordinært ansatte, mens knap dobbelt så mange arbejdsgivere svarer nej.

Flere arbejdsgivere har overfor Incita givet udtryk for deres tilfredshed med de ansatte i fleksjob. Blandt andet Birthes Hundesalon på Frederiksberg, som beskæftiger en kvindelig hundefrisør i fleksjob.

-Min fleksjobber er aldrig syg. Hun arbejder fuldt på højde med de andre, som ikke er i fleksjob, bortset fra nogle få dage, hun måske ikke er på toppen. Jeg er rigtig glad for hende, fortæller Birthe fra Birthes Hundesalon på Frederiksberg.

Incitas arbejdsgiveranalyse giver også indsigt i hvilke målgrupper af ledige med forskellige handicap, psykiske lidelser eller skavanker, som danske arbejdsgivere ikke vil invitere til jobsamtaler.

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-undersogelse-disse-mennesker-afvises-oftest-af-arbejdsgivere-ved-jobsogning?publisherId=13560005&releaseId=13595782

Birthes hundesalon søger endnu en uddannet hundefrisør, som gerne må være fleksjobber. Som hundefrisør kan man blandt andet møde disse firbenede venner:



 

 

Et års jubilæum i Herlev

Nu er det et år siden, at Incita åbnede Incita ny afdeling i Herlev.

Incitas afdeling i Herlev har været åben, mens store dele af samfundet lukkede ned for at dæmme op på Coronasmitten. Vi har blandt andet pakket håndsprit for apotekerforeningen, men den største opgave er - ligesom da afdelingen startede - klargøringen af spoler til den europæiske produktion af lysledere til internet og datatrafik. Dette sparer plastik og penge for hver spole, der kan genbruges.

Trodser corona og starter i fleksjob

Midt i coronatiden blev der landet en aftale om et nyt fleksjob. Louise Sørensen startede i slutningen af marts som serviceassistent i fleksjob hos malerfirmaet Beck og Jørgensen i Søborg.

Louise Sørensen har bevilget fleksjob på 3 timer/uge, fordi hun i 2006 fik ødelagt skulderen i en arbejdsulykke. Det er stærkt begrænset hvad hun kan med højre arm. Fx kan hun ikke holde en telefon, og smerterne er kroniske.

Louise er uddannet pædagog, og har længe kæmpet for at finde tilbage til arbejdslivet. På et tidspunkt passede hun telefonen for en selvstændig erhvervsdrivende, men opgaverne stoppede igen, så hun igen stod uden job. Det er svært at finde jobs 3 timer/ugen, og de seneste 4 år har hun været uden arbejde.

For et par måneder siden startede Louise hos Incita for at afsøge helt nye jobmuligheder. Louise har blandt andet haft flere afklarende samtaler om jobs hun kunne søge, og jobs hun ikke skulle søge, og det mundede ud i, at Incita fandt en praktik hos Beck & Jørgensen i Søborg. Her har Louise lavet let rengøring og service i to måneder, og det er gået godt. I slutningen af sidste uge var der stor forvirring omkring hendes forløb, da myndighederne suspenderede alle beskæftigelsesindsatser, men Louise mødte alligevel på arbejde torsdag. Nu er forvirringen slut, da Beck & Jørgensen har tilbudt job.

-Hver gang jeg har fået ny sagsbehandler hos kommunen har de på et tidspunkt anbefalet, at jeg søgte om førtidspension, fordi det er så svært at finde jobs 3 timer/uge. Hver eneste gang er jeg blevet ked af det, for jeg synes slet ikke jeg er færdig på arbejdsmarkedet. Det er enormt værdifuldt for mig som menneske at kunne komme ud blandt andre mennesker, fortæller Louise Sørensen.

Malervirksomheden Beck & Jørgensen har omkring 90 ansatte med hovedsæde i Søborg.

TV2: Sjælden arbejdsgiver beholder blind medarbejder

TV2 bragte denne uge et nyhedsindslag om en kok hos Scandic Hotels, som arbejder selvom han har mistet 95 pct. af synet efter en arbejdsulykke. Sådanne arbejdsgivere er sjældne, og det blev i indslaget illustreret af tal fra Incitas arbejdsgiveranalyse

Incita sponsor i BK Frem

Café Incita har forlænget sponsoratet af arbejderklubben med de stærke værdier. BK Frem er en god medspiller i indsatsen for det lokale rummelige arbejdsmarked i Valby.

Café Incita forlænger sponsorat af arbejderklubben med de stærke værdier. 

Boldklubben FREM er en af de mest betydningsfulde fodboldklubber i Danmark. FREM har vundet adskillige Danmarksmesterskaber, Pokalmesterskaber og et utal af sølv- og bronzemedaljer, senest i 1991. På banen arbejder alle stenhårdt, og uanset modstander tror vi altid på muligheden for sejr.

Den traditionsrige arbejdsklub har også stærke værdier udenfor banen. Gennem længere tid har FREM været en god vært for mennesker i praktik, som har brug for at udvikle sig tilknyttet en arbejdsplads. Derfor har Café Incita forlænget sponsoratet med Boldklubben FREM.

Right Menu Icon