Vi vil gerne kontrolleres. Det styrker forventningsafstemning og kvalitet. Et forholdsvis standardiseret tilsynskoncept skaber desuden mulighed for benchmarking.
Tilsynet kan blive bedre på visse punkter. Nogle gange oplever vi fx at blive målt på forhold som ikke er relevant for målgruppen/de specifikke tilbud med en lav score til følge. Det føles ikke fair. Incita anbefaler desuden at der ses mere differentieret på kadencen – så utilfredsstillende tilsynsrapporter fører til hyppigere besøg og gode tilsynsrapporter fører til mindre hyppige besøg. Tilsynet er ressourcekrævende, både i tid og penge. Ressourcer der går fra borgerne.
Tak til Selveje Danmark for at arrangere en tilsynstur, hvor medlemmer af The Danish Parliament – Folketingets Socialudvalg fik mulighed for at komme på besøg og tale om tilsyn med os ude i virkeligheden. Vi havde en god dialog og oplevede ægte interesse for feltet. Tak for det.
FOTO fra besøgsdagen, hvor vi bl.a. lagde vejen forbi Kilden i Incita, der er et specialiseret dagtilbud for voksne med erhvervet hjerneskade, fx som følge af stroke, uheld, stråleskader efter kræftbehandling (Kilden er et Aktivitets- og Samværstilbud efter servicelovens §104 og beskyttet beskæftigelse efter serviceloven §103).

Tilfredshedsundersøgelsen 2025 i Kilden er en del af fondens Incitas årshjul
”For det første at have noget at stå op til, det betyder rigtig meget, at man skal afsted og være en del af et fællesskab. Der er plads til, at man fx kan gå tidligt, hvis man har brug for det. Man kan få hjælp, hvis man skal andre ting