Incita arbejder for at flere unge mennesker opnår et aktivt og ligeværdigt voksenliv. Vi arbejder for et mere inkluderende og tilgængeligt arbejdsmarked. Vi gør det ved at hjælpe unge med særlige behov og ved at åbne døre og dialog med arbejdsgivere. På Incitaskolen i Sydhavnen (stu) har vi unge mennesker med mange forskellige kompetencer og potentialer. En betydelig del af eleverne har en autisme diagnose og flere komorbiditet. Nogle af vores elever kommer fra specialskoler, andre fra det ordinære skolesystem. Ikke sjældent hører vi at unge mennesker gennem grundskoleforløb ikke har fået den nødvendige hjælp og støtte, fordi de er “gået under radaren” og der ikke har været de fornødne kompetencer til rådighed til at spotte det. Ofte er der tale om “maskering”. For mennesker med autisme beskriver det situationen, hvor en person bevidst tilpasser sin adfærd og kommunikation efter kontekst – for at ”passe bedre ind”. Maskering kan fx få den konsekvens, at en autisme-diagnose sent eller aldrig bliver stillet. En diagnose er ofte adgang til relevant og korrekt hjælp og støtte. Bliv klogere på maskering i artikel skrevet af koordinator på AVA (Autisme, Viden, Aktivitet – et SEL§103/§104-tildbud)
Spørgsmål til arbejdsgiver-barrierer for mere inklusion på arbejdsmarkedet
Det er et af spørgsmålene i Incita Arbejdsgiveranalyse 2024, hvor der bl.a. spørges ind til arbejdsgiver-barrierer for mere inklusion på arbejdsmarkedet. Hvert år kortlægger Incita arbejdsgivernes holdning til kandidater med særlige behov og til ansættelser på særlige vilkår. Arbejdsgiveranalyse 2024 gennemføres hvert år og årets analyse er den 9. i