Stu (den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse) har en afgørende positiv betydning for de unge menneskers fremtid. Det vidste vi godt, baseret på egne erfaringer og vidensopsamling fra Incitaskolerne. Nu underbygges pointen af nyt casestudie, der viser, hvordan STU spiller en afgørende rolle for de unges deltagelse, tilhørsforhold og identitetsdannelse i overgangen til voksenlivet.
På baggrund af et single-casestudie peger forfatterne Cecilie K. Moesby-Jensen og Inge Storgaard Bonfils (Professionshøjskolen Absalon og @Københavns Professionshøjskole) på, hvordan STU’en bidrager til at bringe eleverne i en position som lærende sociale deltagere, der er anerkendte samt aktivt deltagende og bidragende i skolens praksisfællesskab. Undersøgelsen peger herved på, hvordan uddannelsen kan spille en afgørende rolle i de unges udvikling og skabe et læringsrum, hvor de unge kan udvikle identitet, venskaber og prøve sig selv af i forskelle deltagelsespositioner.
Respekt til Ekspertgruppe for fremtidens beskæftigelsesindsats
Respekt til Ekspertgruppe for fremtidens beskæftigelsesindsats, der netop er kommet med deres anbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats. Anbefalingerne er velfunderede og hviler på grundigt forarbejde, det ses tydeligt. Incita har siden 1966 arbejdet med målgrupper af ledige langt fra arbejdsmarkedet og har dermed førstehåndskendskab til skiftende beskæftigelsessystemparadigmer gennem tiden. Der er