Virker aktive beskæftigelsesindsatser for målgrupper langt fra arbejdsmarkedet?

Svaret er JA. Men det handler naturligvis om, hvordan “virker” defineres. Hvis “virker” defineres som “ordinært arbejde på fuldtid” – så er svaret: Indimellem, ikke så tit.

I Incita er evidens og dokumentation et strategisk indsatsområde. Det har det faktisk været siden 2015. Ambitionen er, at vi i Incita Center for Autisme arbejder med indsatser og redskaber, der virker. Vi ønsker at kunne dokumentere vores indsatser og arbejde struktureret med vidensindsamling for samtlige indsatser.

ÅRSOPGØRELSEN – PROGRESSIONSMÅLING for Incitas beskæftigelsesforløb er netop landet. Hvordan ser det så ud?
Det går op. Det går ned. Det går op igen… eller mere ned. Det vigtige hér er også, at vi véd om det går op eller ned, så vi kan reagere på det.

I fonden arbejder vi med målgrupper langt fra arbejdsmarkedet og det vil derfor blive unuanceret, hvis vi blot målte binært på job/ikke-job. Vi ville misse de små ryk tættere på arbejdsmarkedet – eller længere væk fra.

På beskæftigelsesområdet (aktiv beskæftigelse, §LAB) måles fx på job/virksomhedsplacering/progression/tilfredshed. Vi har netop fået årsopgørelsen for progression 2024 for beskæftigelsesindsatserne, der gennemføres i samarbejde med Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen Københavns Kommune, Sociale Forhold og Beskæftigelse, Aarhus Kommune og Ballerup Kommune. Spændende læsning (hold øje med fondens hjemmeside).

Incitas Progressionsmålingsværktøj er baseret på Københavnerundersøgelsen som Incita gennemførte i samarbejde med forskere fra @Københavns Professionshøjskole (KP) tilbage i 2028. KP-analysen blev udarbejdet ved at samkøre mere end 14.000 Incita-forløb fra perioden 2012-2016 med registrerdata (DREAM, Danmarks Statistik). Resultaterne herfra er efterfølgende brugt til at forbedre og kvalitetssikre fondens beskæftigelsesindsatser. Derudover udviklede vi, på baggrund af findings i undersøgelsen, fondens eget progressionsmålingsværktøj (PIPI) som i dag anvendes på alle beskæftigelsesrettede forløb i Incita.

Progressionsmålingerne bruges Internt: af konsulenten til at se om udviklingen går i den rigtige retning med konkrete borgere og generelt for at se om indsatser/redskaber virker godt/ikke godt for specifikke målgrupper. Progressionsmålingerne bruges eksternt i den løbende dialog med kommuner og andre samarbejdsparter som element i vidensgrundlag for at vurdere om samarbejdet er værdifuldt og har den ønskede impact.

Følg mere med på vores LinkedIn

LinkedIn

Åbent hus på vores stu’er

Kender du et ungt menneske, der gerne vil høre lidt mere om stu(den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse), så kig forbi til Åbent Hus os os i Kbh. SV. stu Incita SydhavnEllebjergvej 522450 København SV 📅 Torsdag den 02.10.25, kl. 14.00-19.00, Åbent hus Områdechef Anja Clausen, det øvrige personale og nogle af

Læs Mere »
LinkedIn

Nyt forskningsprojekt er en realitet. Yes! 🙌

Temaet er: Autisme, køn og arbejdspladsinklusion Det er de dygtige forskere Mikkel Bo Madsen og Monrad, Merete fra Aalborg University, der har styrepinden og fonden Incita Center for Autisme er med som central part i projektet sammen med Autismeforeningen, en lang række arbejdspladser, samt Mariagerfjord Kommune, Silkeborg Kommune og Varde

Læs Mere »
LinkedIn

🤝 Generalforsamling i Selveje Danmark september 2025 🤝

Den 18. september, blev årets Generalforsamling i Selveje Danmark afholdt i Aarhus – med et vigtigt overordnet tema: Balancen mellem hensynet til formålet og hensynet til økonomien for en selvejende organisation. Vi glæder os over, at Christina Grøntved, adm. direktør i fonden Incita & Center for Autisme blev genvalgt til

Læs Mere »
LinkedIn

Faglighed er forudsætningen for kvalitet i indsatsen

Så enkelt er det. Siden etableringen i 1966 har fonden Incita arbejdet tværfagligt. Især tre fagligheder har været med hele vejen:hashtag#Fysioterapi hashtag#psykologi hashtag#socialrådgiverfaglighed. Siden er flere fagligheder kommet til, fx fagene lærer og pædagog.Faglighed er noget, vi prioriterer – fx prioriteres et tæt samarbejde med uddannelsesinstitutioner. Det kan være i

Læs Mere »