Natur på skoleskemaet – på Incitaskolen i Sydhavnen er ture ud i det blå et fast element og på Incitaskolen Center for Autisme har “Årstidernes Fag” været fast på skoleskemaet i mange år, . Et godt eksempel på at stu handler om andet end dét, der foregår inde i klasselokalet.
For alle mennesker – også vores elever, der går på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse, stu, – byder naturen på noget helt særligt – en særlig skønhed, storhed og ro. Meget forskning peger på, at naturen har positive effekter på vores fysiske og mentale helbred. Det er påvist, at børn og unge der tilbringer tid i naturen eller i naturlige omgivelser bliver bedre motorisk, er mindre syge og har en bedre udvikling i forhold til indlæring, opmærksomhed, kropsforståelse og fantasi. Der er altså både fysiske, psykiske og sundhedsmæssige fordele ved at være ude. Eleverne oplever et særligt fællesskab på holdet og finder tryghed i det fælles tredje, det kan være omkring bålet, på strækmarchen, i æblelunden i eller andre steder vi befinder os sammen. Koordinator på Incitaskolen Center for Autisme Martin Bach Holst har skrevet en artikel om “Årstidernes fag” og hvordan vi bruger naturen i undervisningen

AUTISME og ANGST.
Der kan være stort symptomoverlap mellem autisme og angst. Autistiske mennesker oplever i højere grad end neurotypiske at blive utrygge, ængstelige og mange udvikler desværre decideret angst.I går havde vi Aarhus-debut på autisme-tema-arrangementer og havde i den forbindelse invitereret psykologisk konsulent og sociolog Christina SommerI sit oplæg om autisme og




