Stu (den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse) har en afgørende positiv betydning for de unge menneskers fremtid. Det vidste vi godt, baseret på egne erfaringer og vidensopsamling fra Incitaskolerne. Nu underbygges pointen af nyt casestudie, der viser, hvordan STU spiller en afgørende rolle for de unges deltagelse, tilhørsforhold og identitetsdannelse i overgangen til voksenlivet.
På baggrund af et single-casestudie peger forfatterne Cecilie K. Moesby-Jensen og Inge Storgaard Bonfils (Professionshøjskolen Absalon og @Københavns Professionshøjskole) på, hvordan STU’en bidrager til at bringe eleverne i en position som lærende sociale deltagere, der er anerkendte samt aktivt deltagende og bidragende i skolens praksisfællesskab. Undersøgelsen peger herved på, hvordan uddannelsen kan spille en afgørende rolle i de unges udvikling og skabe et læringsrum, hvor de unge kan udvikle identitet, venskaber og prøve sig selv af i forskelle deltagelsespositioner.

AUTISME og ANGST.
Der kan være stort symptomoverlap mellem autisme og angst. Autistiske mennesker oplever i højere grad end neurotypiske at blive utrygge, ængstelige og mange udvikler desværre decideret angst.I går havde vi Aarhus-debut på autisme-tema-arrangementer og havde i den forbindelse invitereret psykologisk konsulent og sociolog Christina SommerI sit oplæg om autisme og




