Uddannelsessystemet kan være noget af en mundfuld, hvis du har autisme. På Incitaskolen (stu) i Sydhavnen har vi en del elever, der også har autisme. En stor del kommer desværre med meget dårlige skole-erfaringer i bagagen.
Det er også (naturligvis) rigtig hårdt at være vidne til og være i som forældre og andre pårørende. Vores dygtige medarbejder, specialpædagogisk rådgiver og VISO-specialist Rikke Agerbæk fra Center for Autisme har skrevet en artikel, der reflekterer over forældres muligheder for at støtte deres barn med autisme i uddannelsessystemet og giver samtidig nogle anbefalinger til, hvordan du bedst støtter dit barn. Baseret på mange års erfaring som specialist på området, giver Rikke bl.a. input til til at forbedre kommunikationen med skolen:
* Forberedelse før møder: Lav en liste over de emner, du ønsker at diskutere, og vær specifik omkring dine bekymringer og forslag.
* Åben dialog: Vær ærlig om dit barns styrker og udfordringer og dine egne bekymringer og vær åben for lærernes feedback og forslag.
* Løbende opfølgning: Aftal faste tidspunkter for opfølgende møder for at evaluere fremskridt og justere planer efter behov.
* Hold ikke kun møder, når der er udfordringer, men også når tingene går godt og der er en anledning til at forstærke alt det positive.

Helhedsorienteret indsats og tillid er godt. Men…
Noget af det, der spænder ben for det HELHEDSORIENTEREDE arbejde er krydspresset mellem det relationelle og administrative arbejde. Et krydspres, der kan henføres til at forskellige styringslogikker er på spil – typisk elementer fra New Public Management’s ”kvantificerbare mål i Excel” og Frisættelsens ”faglige skøn”. Det har en af vores